آمريكا در تلاش است تا حضور خود را در آسياي مركزي تقويت كند
 
تفریح و سرگرمی

27 فروردین 1390:

يك كارشناس تاجيك در گفت‌وگو با فارس:
آمريكا در تلاش است تا حضور خود را در آسياي مركزي تقويت كند

خبرگزاري فارس: يكي از كارشناسان مسائل سياسي معتقد است كه آمريكا در چند سال اخير به شدت به دنبال تقويت حضور (نظامي) خود در كشورهاي آسياي مركزي‌ بوده است.

"رحمت‌الله عبدالله‌اف " در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري فارس در دوشنبه، يكي از اهداف كليدي آمريكا را، همراه و همسو كردن كشورهاي آسياي مركزي با برنامه‌هاي نظامي خود بر ضد طالبان و گروه‌هاي تروريستي در افغانستان دانست.
عبدالله‌اف تصريح كرد: واشنگتن دارد با جلب نظر كشورهاي آسياي مركزي به حضور فعال در اجراي طرح‌هاي آمريكا براي مبارزه با افراط‌گرايي و تروريسم در افغانستان، به طور غير مستقيم ضمن تضعيف مناسبات روسيه با كشورهاي منطقه، عملاً پيمان‌هاي مهم منطقه‌اي از جمله "پيمان امنيت جمعي "، "پيمان همسود " و "سازمان شانگهاي "‌ را تضعيف كند.
به گفته اين كارشناس تاجيك، آمريكا تا حدودي توانسته‌ است حضور خود را در 2 كشور ازبكستان و قرقيزستان تقويت كند و اخيراً نيز پارلمان قزاقستان تصويب توافقنامه‌اي را تصويب كرد كه به موجب آن هواپيماهاي ترابري آمريكا اجازه خواهند داشت، ضمن استفاده از حريم هوايي قزاقستان براي رسيدن به افغانستان، در صورت نياز و در مواقع اضطراري در فرودگاههاي اين جمهوري فرود بيايند.
وي افزود: به نظر مي‌رسد اين تصميم پارلمان قزاقستان، زمينه مساعدي‌ را براي تقويت حضور نظامي آمريكا در اين كشور، به بهانه اجراي طرح‌هاي مورد نياز براي تامين امنيت افغانستان فراهم خواهد كرد.
عبدالله‌اف خاطرنشان كرد: با توجه به آنكه كشورهاي آسياي مركزي با افغانستان مرز مشترك دارند و شرايط ترانزيت محموله‌هاي غيرنظامي و نظامي از قلمرو اين كشورها به افغانستان مساعدتر از ساير مسيرها است، واشنگتن آماده قصد دارد هر چند با پرداخت هزينه‌هاي هنگفت، در جهت اجراي اهداف مورد نظر خود در منطقه گام بردارد.
 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
یک شنبه 28 فروردين 1390برچسب:خبر سياسي, :: 1:46
ساحل

درباره وبلاگ


با سلام به بازدید کنندگان عزیز من سعی کردم در این وبلاگ از هر موضوعی مطالب جالب ارائه دهم تا مورد توجه شما قرارگیرد، انتظار میرود تا با پینهادات و نظرات سازنده شما دوستان گرامی مرا در انتخاب موضوعات راهنمایی کنید و هر آنچه را که می پسندید بنویسم . با آرزوی موفقیت همه شما یا حق
آخرین مطالب
نويسندگان
موضوعات
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تفریح و سرگرمی و آدرس saranj.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.