آشنایی با اهل بیت(علیهم السلام)
 
تفریح و سرگرمی


واژه شناسی اهل بیت در قرآن و بیان رسول الله(صلی الله علیه وآله)

اهل بیت (علیهم السلام) در قرآن
‌نزول آیه شریفه تطهیر درباره اهل بیت (علیهم السلام) گویای اهمیت و بیان واقعیتی است که خداوند متعال به آن عنایتی خاص و ویژه داشته است: «اِنَّمَا یُریدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنهُمُ الرِّجسَ اَهلَ البَیتِ، وَ یُطَهِّرَهُم تَطهیِراً»؛1 خداوند اراده کرده که پلیدی را از اهل بیت بزداید و آن ها را پاک پاک قرار دهد.
اهل بیت (علیهم السلام) در بیان رسول (صلی الله علیه و آله)
«اهل بیت» واژه ای شناخته شده است كه از شخص پیامبر اکرم (صلوات الله علیه و آله) شنیده شده است. از بسیار بیاناتی که در این باب است تنها به موردی مناسب اکتفا خواهیم کرد:
از جناب امّ السلمه (رضی الله عنها) همسر حضرت رسول اکرم (سلام الله علیه و آله) نقل شده که در خدمت رسول خدا (صلوات الله علیه و آله) بودم که ناگاه فاطمه (سلام‌الله‌علیها) وارد شده و جریره‌ای- نوعی غذا- برای پدر آورد. حضرت فرمود: ای فاطمه! شوهرت علی و فرزندانت حسن و حسین (علیهم‌السلام) را بیاور! علی و حسنین آمدند. همگی روی گلیمی به دور پیامبر نشستند و از آن جریره میل فرمودند. در آن حال پیامبر، عبایی كه بر تن داشت بر آن‌ها افكند. سپس دست‌ها را به آسمان بلند كرد و فرمود: «هَؤُلاءِ اَهلُ‌بَیتِی وَ خَاصَّتِی، اَلّلهُمَّ فَاذهَب عَنهُمُ الرِّجسَ اَهلَ البَیتِ وَ یُطَهِّرَهُم تَطهیِراً»؛2 اینان اهل بیت و خاندان من هستند، پروردگارا هرگونه پلیدی را ازآنان دوركن و پاك شان گردان؛ در این لحظه آیه شریفه تطهیر نازل گردید، که آن این شریفه مبارکه است: «اِنَّمَا یُریدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنهُمُ الرِّجسَ اَهلَ البَیتِ، وَ یُطَهِّرَهُم تَطهیِراً»؛3 خداوند فقط اراده کرده که پلیدی را از اهل بیت بزداید و آن ها را پاک پاک قرار دهد.
پیامبر و اهل بیت (علیهم السلام)
آن چه از كاربرد روایات اهل بیت (صلی‌الله‌علیهم) و به ویژه حدیث شریف كساء به دست می آید این است كه نام اهل بیت به صورت اضافه به نام مبارك پیامبر تنها شامل علی و فاطمه زهرا و فرزندان معصوم ایشان (علیهم السلام) می‌شود؛ ولی هرگاه به صورت مطلق به كار رود، رسول اكرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) نیز از جمله اهل بیت به حساب می‌آید. نمونه ای از آن ها از این قرارمی باشد:
«مَن اَحَبَّنا اَهلَ‌البَیتِ، حَشَرَهُ اللهُ آمُِناً یَومَ القِیَامَهِ»؛4 هركس ما اهل بیت را دوست بدارد خداوند او را در روز قیامت ایمن از عذاب محشور می‌كند؛ و نیز «سَلمَانُ مِنَّا اَهلَ البَیتِ»؛5 سلمان از ما اهل بیت است.

اهل بیت (علیهم السلام) کیانند؟
پیامبر اكرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) نیز در موارد فراوانی، حضرت امام علی، فاطمه زهرا و فرزندانشان (علیهم‌السلام) را مصداق منحصر به فرد اهل بیت معرفی كرده اند. انس بن مالك گوید: مدت شش ماه هنگام طلوع صبح پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) را می‌دیدم كه جهت اقامه نماز از خانه بیرون می شد؛ وقتی به در خانه فاطمه (سلام‌الله‌علیها) می رسید، می فرمود: «اَلصَّلاهُ! یَا اَهلَ البَیتِ؛ اِنَّمَا یُریدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنهُمُ الرِّجسَ اَهلَ البَیتِ، وَ یُطَهِّرَکُم تَطهیِراً»6 ای خاندان من! ملازم نماز باشید، خداوند به صورت قطع می خواهد پلیدی و آلودگی را از شما اهل بیت دور كند. بعید نیست گفته شود پیامبر گرامی (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) برای رفع هر گونه ابهام و شبهه در مصداق اهل بیت، به عمد به این كار اقدام می‌فرموده اند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
سه شنبه 21 تير 1390برچسب:, :: 1:42
ساحل

درباره وبلاگ


با سلام به بازدید کنندگان عزیز من سعی کردم در این وبلاگ از هر موضوعی مطالب جالب ارائه دهم تا مورد توجه شما قرارگیرد، انتظار میرود تا با پینهادات و نظرات سازنده شما دوستان گرامی مرا در انتخاب موضوعات راهنمایی کنید و هر آنچه را که می پسندید بنویسم . با آرزوی موفقیت همه شما یا حق
آخرین مطالب
نويسندگان
موضوعات
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تفریح و سرگرمی و آدرس saranj.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.